Your first Eures job

logo YFEJ

Your first EURES job

Your first EURES job è un’iniziativa Comunitaria mirata alla mobilità lavorativa con l’obiettivo di aiutare i giovani nella ricerca di lavoro e sostenere le imprese nel reclutare lavoratori tra 18 ai 35 anni, cittadini di uno dei 28 paesi dell’ UE + Norvegia e Islanda.
A tal fine, la Commissione Europea ha finanziato il progetto "Your first EURES job 3.0" promosso dalla Provincia di Roma in collaborazione con Sapienza, Università di Roma.

Vantaggi per i giovani, vantaggi per le aziende
Lo strumento messo a punto dalla Città Metropolitana di Roma Capitale è la piattaforma informatica EUJOB4EU, un centro virtuale di recruitment e placement europeo che, attraverso una tecnologia innovativa, facilita il matching tra domanda e offerta di lavoro.
I destinatari sono:
- i giovani (tra i 18 e i 35 anni, di nazionalità e residenza in uno dei 28 Paesi UE + Norvegia e Islanda) che siano alla ricerca di un lavoro in un paese dell’Unione Europea diverso da quello di residenza;
- le aziende con sede legale in uno dei 27 paesi UE che intendono assumere un giovane residente in un altro paese UE per almeno 6 mesi.
I contributi previsti sono fino a € 300 per le spese di viaggio per il colloquio e fino a € 1.200 per il contributo forfettario per il trasferimento nel nuovo Paese, nel caso di assunzione con contratto di lavoro/apprendistato/tirocinio di almeno 6 mesi.
Le aziende fino a 250 dipendenti inoltre, potranno ricevere contributi finanziari fino a € 1.200 per la formazione linguistica e l'inserimento professionale.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

What is Your first EURES job 4.0?

Your first EURES job is a European Union job mobility scheme to help young Europeans find a job or work-based training opportunity in other Member State, Norway or Ireland and to help employers find qualified  young workers within a larger territory.

Your first EURES job is testing a new way of providing customised job mobility services to young people and employers through an online innovative platform EUJOB4EU. Under this scheme, national employment services provide support – information, recruitment, matching, placement and funding – for both young jobseekers and businesses interested in recruiting from outside their home country.

The initiative, co-funded by the European Union, sees the collaboration of 9 EU Ministries of Labour (Croatia, Cyprus, Czech Republic, France, Germany, Ireland, Italy, Portugal, Spain) together with the Città Metropolitana di Roma Capitale and a large network of associated partners.

Who qualifies for support?

EU, Norway and Iceland nationals aged between 18 and 35 and living in any EU country, Norway or Iceland.

All employers legally established in EU countries, Norway or Iceland offering contracts of at least 6 months’ duration, provided that pay and conditions comply with national labour law.

What support is available?

For young people

The scheme funds language courses or other forms of training. It also covers travel expenses for young people applying for jobs or work-based training (apprenticeship or traineeship), enabling them to attend job interviews and settle in other EU countries to take up employment.

The mobility package includes other support measures for young people, described in the Your first EURES job Guide.

For employers

Companies with up to 250 employees can apply for financial support towards the cost of training newly-recruited workers, trainees or apprentices and helping them settle in.

How can you take part?

In order to participate in Your first EURES job you must simply register on EUJOB4EU platform on http://www.cliclavoro.gov.it/YourFirstEuresJob/ENG/Pagine/default.aspx. If you are an employer your will be contacted by our staff who will support you in the definition of your vacancies and offer recruitment and matching services. If you are a young jobseeker, you will be contacted if we have a job/apprenticeship/traineeship offer corresponding to your profile.

• Area per l'Internazionalizzazione

Claudia Silvaggi